((این پرسش ، پرسش ساده ای است اما پاسخ آسانی برای
آن وجود ندارد . در واقع چیزی به عنوان یک جمع انتزاعی وجود ندارد ، تنها انواع
خاص و مشخصی از یک جمع وجود دارد ماننده امپراتور رم ، شهرهای قرون وسطایی ، یا
دولت مدرن . گیدنز در نظریه ساخت یابی ویژگی های عام جمع های مختلف را با طرح این
سوال در قالب دیگر ، مطرح می کند . به جای اینکه بپرسیم جمع چیست / گیدنز این پرسش
را مطرح می کند : جمع ها چگونه وسیله ی کردار اجتماعی شکل گرفته و ساخته شده اند ؟ تغییر در طرح این پرسش ، به گیدنز امکان می دهد که از استعارات گمراه کننده ی
ارگانیسم های زیستی و قیاس های تمثیلی یا چیز های مادی اجتناب کند . این گونه قیاس
ها و استعارات به بسیاری از جمع گرایان ( نظیر دورکم ) امکان داد که این گونه
اظهار نظر کنند که گروه های اجتماعی موجودیت هایی یگانه و یکتا هستند که دارای
ویژگی های منحصر به خود هستند . اگر به ورای شکل گمراه کننده ی زبان نگاهی
بیندازیم ، دفاع از چنین گزاره ای مشکل است . گروه های اجتماعی فاقد پیوند های
شیمیایی است که ویژگی های فیزیکی چیزهای مادی را میسر می سازد )) ( استونز ، 1382
: ص 425 ).
(( آنچه تصورات « شیء
– مانند » از جمع های مختلف را موجه و قابل قبول می
سازد آن است که بسیاری از گروه ها ، در طول دوره های زمانی طولانی ، دو خصوصیت
ویژه از خودشان نشان می دهند :
1-الگوهای پایدار وضعیتی و رابطه ای
2-خصوصیات ساختاری ویژه ( به طور مثال اصول اخلاقی ، نوع
اقتدار ، ساختار طبقاتی ) .
هدف گیدنز آن است که بدون پس رفت و فرو افتادن در
ورطه ی استفاده از زبان اشیاء و چیزهای مادی ، این خصوصیات بادوام و ماندگار گروه
ها را بر حسب کردارشناسی آنان تبیین و تشریح کند . وی برای انجام این مهم در دو
زمینه کار خود را پیش می برد ، از طرفی به الگوهای عقلانی گروه می پردازد و از طرف
دیگر جداگانه ویژگی های ساختی گروه را بررسی می کند )) ( استونز ، 1382 : ص 426 ).
(( ابتدا الگوهای
عقلانی را بررسی می کنیم تصور غیر واقعی و خیالی که از جمع به عنوان یک شیء وجود
دارد باعث می شود که شالوده و بنیان مادی و قابل مشاهده جمع ها ، یعنی اجرا و شیوه
عمل بازیگران و عاملان درون جمع ، که همان بازیگرانی هستند که به لحاظ فیزیکی در
یک محیط ماد ی خاص و در دوران مشخص زمانی قرار گرفته اند ، مورد توجه واقع نشده و
نادیده گرفته شوند . اکنون این واقعیت که رفتار و تعامل انسانی به زمان و مکان
نیاز دارد ممکن است موضوعی بوده که برای جغرافی دانان جالب تر و جذاب تر از نظریه
پردازان اجتماعی باشد . اما گیدنز بین جغرافیا و نظریه اجتماعی پیوند جدیدی برقرار
می سازد که منحصر به بروز دیدگاه جدیدی درباره ی جمع می شود)) (استونز : ص 427 ).
(( انگاره ی اصلی گیدنز از زندگی جمعی با چنینی پنداشتی آغاز می شود : بازیگران
صحنه ی اجتماع در طول زمان و مکان برنامه های همیشگی و آیین ها (
اعمال باز تولید شده ) را بارها و بارها انجام می دهند تا آنجایی که این الگو خود
به صورت ویژگی و خصوصیت بدیهی زندگی اجتماعی در می آید . جریان دوره ی زندگی
اجتماعی در یک روستای کشتزاری – دهقانی نمونه
ای ساده ، اما در عین حال نمونه مفیدی است . کارخای معمول و همیشگی خانواده هر روز
با برخاستن افراد از خواب شروع می شود )) ( استونز ، 1382 : ص 427 ). (( در جریان
کارهای دوری روزانه افراد از یکدیگر جدا شده و گرد هم جمع می شوند تا فعالیت های
هر روزه خود را بر زمین ، در بازار ، در خانه همسایه و دیگر جاها انجام دهند تا
آنکه با تمام شدن روز اعضای خانواده برای
صرف شام و رسیدگی به کار های خانه دوباره به دور هم جمع می شوند . بدین ترتیب
الگوی عقلانی روستا به شکل الگوهای تکراری و همیشگی همگرایی و واگرایی در طول زمان
و مکان ، یعنی در محیط های رفتاری که در طول روز در آن واقع می شوند ، شکل می گیرد
. البته در عالم واقع این جریان های دوری اجتماعی ساده به واسطه روزهایی که بازار
هفتگی بر پا می شود ، روزهای تعطیل ، تعطیلات فصلی و پیشامدهای غیر مترقبه مانند
زلزله ، جنگ ، از شکل اصلی خود خارج شده و به صورت پیچیده تری به خود می گیرد .
این پیچیدگی و بغرنجی در گروه های بزرگ و مدرن که از تکنولوژی استفاده می کنند و
از این رو باعث گسترش روابط گروهی در گسترده ی وسیعی از زمان و مکان می گردد.
افزایش پیدا می کند( استونز ، 1382: 427 ).
(( چنانچه گروه های
اجتماعی از روابط باز تولید شده در طول زمان و مکان تشکیل یافته باشند ، آنگاه
ویژگی های گروه های اجتماعی همگی در یک زمان واحد وجود نخواهد داشت . جامعه شناسان
تجربی با این مسئله بدین گونه برخوردار کرده اند که آمار ها و دیگر داده های مربوط
در طول زمان و مکان جمع آوری کرده اما آنان زا به گونه ای تحلیل می کنند که گویی
نمامی مشاهدات در یک آن صورت گرفته و بدین ترتیب ویزگی ها و خصایص زندگی جمعی را
استنتاج کرده و به وجود آن پی می برند . گیدنز در نظریه ی ساخت یابی خود کار مشابهی
را انجام می دهند تا به ویژگی های ساختاری جمع ها پی ببیرند )) ( استونز ، 1382 :ص
428 ).
(( اصطلاح « سالختار
» آنگونه که نوعاَ مورد استفاده قرار می گیرد و اینجا باعث گمراهی است گروه های
اجتماعی به واسطه ی روال و رویه های باز تولید شده ساختار مند می شوند . برای این
که موضوع را متوجه شوید اینکه یک رویه و روال چگونه ساختارمند می شود را در نظر
بگیرید به طور مثال به این نمونه توجه کنید : شریک های تجاری مدرن مردانی را که از
لیاقت و کاردانی کمی برخوردارند به زنان کاردان تر و با لیاقت تر ترجیح می دهند و
آنها را استخدام می کنند . اصطلاح « ساختارمند » در اینجا به چه معنی است ؟ معنی
آن رویه ی تبعیض آمیز استخدام و به کارگیری افراد است که به شکلی مزمن و به شدت
باز تولید می شود . هزاران نفر از مدیران کارگزینی این رویه را ( به اشکال گوناگون
) هر ساله در شرکت های مختلف به طور پیوسته و مستمر ادامه می دهند . در نتیجه به
نظر می رسد که این رویه ویژگی ثابت شرکت های تجاری به شمار می رود ، و به این معنی
و مفهوم تداوم باز تولید شده همان معنی ضمنی صفات « ساختارمند » یا « ساختاری » در
نظریه ساخت یابی است )) ( استونز ، 1382 : ص 428 ). (( حال ساخت بندی ( یا ساخت
یابی ) روابط جنسیتی در شرکت های تجاری ، در سطح گسترده تر و کلان تر آن ، مورد
توجه قرار دهید . در اینجا نه تنها با رویه ی استخدامی تبعیض آمیز روبرو می شویم
بلکه رفتار تبعیض آمیز درباره دستمزد ، ترفیع مقام ، ارزیابی های کاری ، اخراج از
محیط های مردانه و اشکال جدی ایذاء جنسی و نظایر آن را نیز مشاهده می کنیم. این
رویه ها هرگزطور همزمان صورت نمی گیرد و بعضی از این رویه ها ممکن است در برخی
شرکت ها بیشتر از بقیه انجام شود . اما زمانی که این رویه ها باز تولید شده در
سطحی گسترده تر مورد توجه قرار گیرد ، اطاعت ساختارمند زنان از مردان به عنوان
ویژگی بی چون و چرا یی شرکت های تجاری در نظر گرفته خواهد شد )) ( استونز ، 1382:
ص 428).
(( در تحلیل
های ساختاری پیچیدگی و بغرنجی فراوان به چشم می خورد . اما در همین جا باید به
نکته مبهمی اشاره شود . تمام ویژگی ها و خصیصه های ساختاری گروه ها نیز تمام رویه
های اجتماعی در معرض تغییرات و دگرگونی های تاریخی قرار دارند . اطاعت و پیروی
ساختاری زن از مرد ، بی شک برای زنی که حدود 1955 شغلی در یک شرکت مدرن داشت امری
بدیهی و ماندگار برای تمام زمان ها بود . امروز تداوم اطاعت زن از مرد در شرکت های
تجاری چندان قطعی به شمار نمی رسد . باید در آینده دید این وضعیت چه تغییری می کند
)) ( استونز ، 1382 : ص 429 ).
Awesome forum posts. Thanks!
cost of cialis cvs generic cialis pro weblink price cialis cialis wir preise cialis efficacit preis cialis 20mg schweiz try it no rx cialis we recommend cialis info cialis rezeptfrei sterreich no prescription cialis cheap